14. kesäkuuta 2018

SOSIAALINEN MEDIA - OPPIMISTEHTÄVÄ 3c: Toteutussuunnitelma

Kolmannessa oppimistehtävässä tehtävänämme oli muodostaa 4-6 hengen ryhmät käyttäen apuna Slack -keskustelualuetta. Muodostimme ryhmämme neljän hengen kesken, sillä silloin on helppo jakaa kaikille tasapuolisesti työtä. Tehtävään kuului sosiaalisen median toteutussuunnitelma, joka toteutetaan seuraavassa oppimistehtävässä. 

Valitsimme toteutussuunnitelmallemme aiheeksi hyvinvoinnin, johon liittyy läheisesti myös liikunta ja ruokavalio. Aihe löytyi yllättävän helposti. Päädyimme aiheeseen, sillä hyvinvointi on jatkuvasti kasvava trendi ja siten myös toteutusta on helppo lähteä tekemään. Annoimme suunnitelmallemme nimen Elinvoimaa elämään - Hyvinvoivaan huomiseen ja otimme käyttöön myös hashtagin #elinvoimaaelämään, jota käytetään valitsemissamme palveluissa Facebookissa sekä Instagramissa. Kohderyhmäksi valitsimme kaikki hyvinvoinnista ja siten myös liikunnasta ja ruokavaliosta kiinnostuneet henkilöt. Rajasimme kohderyhmää vielä lisää 20-60 -vuotiaisiin naisiin, sillä se on selkeästi otollisin segmentti. Miesten osallistuminen on kuitenkin myös mahdollista.

Sosiaalisen median ympäristöjä valittaessa, huomioimme kohderyhmän ja heidän käyttämät sosiaalisen median palvelut. Päädyimme ottamaan käyttöön Facebookin, Instagramin, YouTuben sekä WhatsAppin. Facebook on mielestäni tärkein palvelu, mutta jokainen näistä on hyvä apu kohderyhmän tavoittelussa.

Facebookissa käytämme ryhmää, johon kenen tahansa on helppo liittyä. Se toimii hyvin myös hieman vanhemman kohderyhmän tavoittelussa, sillä Facebook on selkeästi heidän käyttämä palvelu. Facebook on myös niin kutsuttu elinehto, sillä se on tehokkaasti ihmisiä tavoittava media, jossa on mahdollisuus myös kohdennetulle mainonnalle. Se on myös nopea tiedotusväline, mutta vaatii aktiivisen otteen. Instagramilla pyrimme löytämään nuorempia kohderyhmiä. Sinne on mahdollista lisätä kuvia, jotka välittää tietynlaista tunnelmaa ja siten luo positiviista mielikuvaa ja vetoaa tunteisiin. Etenkin Instagramissa on tärkeää käyttää valitsemaamme hashtagia, sillä siten tavoitetaan kohderyhmää.

YouTube tarjoaa mahdollisuuden monenlaiseen toimintaan, sillä videoita on mahdollista tuottaa niin monella eri tavoin. Esimerkkejä ladattavista videoita ovat esimerkiksi alan asiantuntijoiden haastattelut tai treeni- ja ravintoasioihin keskittyvät vinkkivideot. WhatsApp toimii yhteisöllisyyden lisääjänä, sillä sen avulla ryhmäläiset voivat sopia tapaamisia ja esimerkiksi yhteisiä treenejä. Tässä on otettu jo suunnitteluvaiheessa huomioon tietosuoja, sillä jaamme linkin, jonka avulla ryhmään pääsee, jolloin WhatsAppiin liittyminen on täysin oman päätöksen takana. 

Toteutuksen jatkokehittäminen on mahdollista. Mukaan voidaan ottaa uusia, erilaisia elementtejä. Juuri nyt palvelu on täysin ilmainen, mutta tulevaisuudessa olisi mahdollista ottaa mukaan myös maksullisia palveluita. Näitä voisivat olla esimerkiksi personal trainer -palvelut tai henkilökohtaisesti suunniteltavat ravinto-ohjelmat. Toteutuksen ylläpidon tulee olla ympärivuotista, sillä hyvinvointi teemana on vuodenajasta riippumaton. Se saattaa muuttaa muotoaan kuitenkin vuodenajasta riippuen. Esimerkiksi kesällä painotetaan ulkona liikkumista, talvella taas kuntosaliharjoittelua. Hyvinvointi on myös jatkuvasti kasvava trendi, jota tulee pitää yllä sesonkien mukaisesti. Ylläpito on kuitenkin suht helppoa, sillä toteutus tehdään verkossa, eli sitä voi tehdä mistä päin tahansa milloin tahansa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti