7. toukokuuta 2018

SOSIAALINEN MEDIA: OPPIMISTEHTÄVÄ 1a - Sosiaalisen median sovellukset ja ympäristöt

Olen käyttänyt jo yläkoulun loppupuolelta alkaen erilaisia sosiaalisen median sovelluksia ja ympäristöjä. Monet erilaiset sovellukset ovat tulleet tutuiksi, mutta kuten varmasti monelle muullekin, on Facebook kaikista tutuin sosiaalisen median ympäristö. Tällä hetkellä teen suuren määrän asioita Facebookin välityksellä. Olen yhteydessä ystäviini, käyn kauppaa eri kirpputori -ryhmissä, seuraan eri yritysten päivityksiä sekä päivitän omia henkilökohtaisia sivuja. Kuulun myös useampaan ryhmään, joiden aiheet vaihtelevat niin ruokavaliosta kosmetiikkaan. 

Myös useat päivittäistavarakaupat ovat avanneet omat Facebook -sivut. Työpaikallani vastuullani onkin Facebook -sivujemme päivittäminen. Onneksi en sitä täysin yksin hoida, sillä olisihan siinä suuri vastuu ja työ. Yritysten näkökulmasta Facebook on siis yleistynyt merkittävästi ja harvoin on päiviä, jolloin ei tule yhdenkään yrityksen arvontaa vastaan etusivua selaillessa. Olemme työpaikallamme ottaneet myös käyttöön Facebookin Workplace -ominaisuuden, jossa voidaan esimerkiksi jakaa tietoa sekä kertoa uudistuksista henkilöstön kesken. Workplace on kuitenkin itselläni vielä harjoittelu -vaiheessa, vaikka se mukaileekin alkuperäisen Facebook -sovelluksen tyyliä.

Facebookin lisäksi olen käyttänyt paljon myös Instagram- sekä Snapchat -sovelluksia. Myös Twitter on tullut tutuksi. Lisäksi olen käyttänyt Googlen tarjoamia palveluita laajasti, kuten myös eri kuva- ja videopalveluita, kuten Photobucketia ja Preziä.

Facebookin lisäksi minulle toiseksi tutuin on jo edellä mainittu Instagram. Se soveltuu kaiken ikäisten käyttöön ja sen käyttö on pohjautunut aina # -merkkeihin. Instagramin käyttö on jäänyt itsellä vähäisemmälle kuin Facebook, mutta jaan kuviani siellä silloin tällöin. Useimmiten vain selailen muiden kuvia ja tykkäilen niistä, joskus jopa kommentoin. Yritysten keskuudessa on Instagramista tullut Facebookin tapainen väline viestiä potentiaalisille asiakkaille. Myös Instagramissa on paljon kilpailuja, joiden lisäksi esimerkiksi bloggaajat jakavat alennuskoodeja seuraajilleen tekemällä yhteistyötä yritysten kanssa.

Syyskuussa aloittaessani opinnot Turun Ammattikorkeakoulussa, puhuttiin meille LinkedIn:n merkityksestä. Tuolloin latasin sovelluksen, mutta sen käyttäminen jäi. Nyt tämän kurssin yhteydessä valitsin kyseisen sovelluksen tutkinnan alle, joten avasin Googlen, etsin LinkedIn:n uudelleen ja lähdin tutkimaan sitä tarkemmin. 

LinkedIn on verkkoyhteisöpalvelu ja siten myös hyvä verkostoitumisväline. Palveluun voi kirjoittaa itsestään tietoa, ladata ansioluettelon ja saada suosituksia entisiltä työkavereilta sekä esimiehiltä. LinkedIn ei lukeudu varsinaiseksi työnhaun sivustoksi, vaan sen avulla on mahdollista laajentaa omaa verkostoa ja siten edesauttaa omaa työnsaantiaan. 

Olen itse ajatellut LinkedIn:n tarjoavan apua ainoastaan työnhakuun. Todellisuudessa se on paljon muuta, sillä sen avulla voi verkostoitua ja jakaa tietoa asiantuntijan tavoin muille. LinkedIn tarjoaa myös ajankohtaista ja monipuolista sisältöä. Myös työnhaku ja rekrytointi ovat tärkeitä osatekijöitä LinkedIn:ssä, mutta itse koen tärkeämmäksi verkostoitumisen merkityksen. 

Jos Facebookia ja LinkedIn:ä vertaa toisiinsa, on niillä mielestäni merkittävä ero. Koen Facebookin enemmän vapaa-ajanvieton paikaksi, jossa yritykset harjoittavat markkinointia esimerkiksi jo aiemmin mainittujen arvontojen avulla. Facebookissa jaetaan enemmän omaan henkilökohtaiseen elämään liittyviä asioita, kun taas LinkedIn on enemmän asiantuntija -yhteisö, jossa jaetaan muille omaan erikoisalaan liittyviä asioita. LinkedIn:ssä voi seurata myös itselle täysin tuntemattomia henkilöitä, esimerkiksi jos heidän uransa ovat mielenkiintoisia. Facebookissa on suurempi kynnys pyytää kaveriksi henkilöä, jota ei tunne entuudestaan. Tästä lähtien tulenkin käyttämään LinkedIn:ä useammin osana omaa arkeani juuri verkostoitumisen ja oman asiantuntijuuden kehittymisen vuoksi!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti